post

Inte en den mest fantasifulle bilbyggare skulle få för sig att bygga en Jeep av en Fiat 500. Nu vet vi alla fall att det går och vi vet att italienare och amerikaner kan vara riktigt kreativa. Under Jeep Renegades klassiska lådform och bakom ribbgrillen döljer sig en kompetent terrängbil baserad på Fiats skalbara plattform som den delar med Fiat 500L.

Jeep Renegade Trailhawk Foto: Stefan Nilsson,

Jeep Renegade Trailhawk. Foto: Stefan Nilsson,

Jag måste medge att jag inte hoppade jämfota av glädje första gången jag såg den här bilen. Första tanken var faktiskt att den skulle vara en förklädd Fiat Panda. Nu vet jag att Jeep Renegade är en bil som är byggd på samma plattform som Fiat 500L. Jeep och Fiat har varit precis lika kreativa här som de var när de byggde Jeep Cherokee på samma platta som Alfa Romero Giulietta. Bilen har en helt egen karaktär och den öppnar helt nya marknader för Jeep.

Jeep Renegade Trailhaw. Foto: Stefan Nilsson. Det gäller att hedra sin historik. Första Jeepen, MB, kom 1941.

Jeep Renegade Trailhaw.
Foto: Stefan Nilsson.
Det gäller att hedra sin historik. Första Jeepen, MB, kom 1941.

Jeep har med jämna mellanrum försökt sig på att locka kunder som egentligen inte ställer så höga krav på terrängframkomligheten. En bredare kundbas var exempelvis målet med Patriot-modellen som gav många hardcore Jeep-entusiaster sömnsvårigheter. En framhjulsdriven Jeep var knappast ämne för ljuva drömmar om öppna landskap och Rubicon-trail. Visst, Patriot kunde köpas med fyrhjulsdrivning men Patriot/Compass saknade lågväxel.

Jeep Renegade Trailhawk, som är toppmodellen och den enda med lågväxel. Foto: Stefan Nilsson,

Jeep Renegade Trailhawk, som är toppmodellen och den enda med lågväxel.
Foto: Stefan Nilsson,

Just den missen har Jeep-folket rättat till och erbjuder nu en komplett drivlina i Renegade. Konceptet känns igen från Cherokee. Bilen finns både som framhjulsdriven, fyrhjulsdriven och fyrhjulsdriven med fördelningslåda som ger möjlighet till lågväxel. Tack vare den niostegade automatlådans låga första växel blir lägsta utväxlingen så låg som 20,1:1. Ett sexstegat manuellt alternativ finns.

Vår favorit i Renegade-familjen är med andra ord en ganska trevlig terrängbil. Den delar både namnet Trailhawk och Jeeps märkning ”Trailrated” med toppmodellerna i andra serier. Den delar också tekniken bakom fyrhjulsdrivningen med Cherokee. Det vill säga avsaknaden av en mellandifferential som ersatts med lameller i båda ändarna av kardanstången, som kan frikopplas helt när fyrhjulsdrivningen inte behövs. En lösning som minskar bränsleförbrukningen och däckslitaget något. Vänta dig inte guld och gröna skogar här men förbrukningen ligger i vart fall närmare en framhjulsdriven bil.

Vi passade på att testa båda de olika drivlinorna med fyrhjulsdrivning. Jeep kallar dem ”Active drive” och ”Active Drive Low”. Lågväxeln finns endast i Trailhawk-modellen som också har andra hjul, 17” Aluminiumfälgar med 215/65R16 däck med tuffare mönster. Markfrigången är 15 mm högre än för övriga modeller, vilket betyder 210 mm.

Jeep Renegade Trailhawk Foto: Stefan Nilsson,

Jeep Renegade Trailhawk. Foto: Stefan Nilsson,

Alla modeller har MacPherson fjäderben både fram och bak. Det betyder skruvfjädrar, individuell hjulupphängning och en fjädringsväg på 170 mm fram samt 205 mm bak. Renegade är första Jeepen med Konis nya stötdämpare, FSD. Dämpare som har en selektiv frekvensdämpning som minskar högfrekvent ljuds möjlighet att fortplantar sig upp genom hjulupphängningen.

Jeep Renegade Trailhawk Foto: Stefan Nilsson,

Jeep Renegade Trailhawk. Foto: Stefan Nilsson,

Tack vare lådformen och de korta överhängen både fram och bak blir bilen riktigt bra att hantera i terrängen. De stora bra backspeglarna, som tyvärr skapar ett vindbrus i hög hastighet, ger bra sikt längs båda sidorna. Det är lätt att se var bilen börjar och var den slutar, liksom sidorna. Förarplatsen är rimligt hög med bra sikt runt om. Bättre än exempelvis Jeep Cherokee. Frigångsvinklarna ligger på 30 grader fram och 34 grader bak.

Jeep Renegade Trailhawk Foto: Stefan Nilsson Riktigt bra backspeglar som dock skapar ett svagt vindbrus i högre hastigheter.

Jeep Renegade Trailhawk
Foto: Stefan Nilsson
Riktigt bra backspeglar som dock skapar ett svagt vindbrus i högre hastigheter.

Nog om detta. Vi lossar handbromsen och ger oss ut på några testrundor. Skogen och terrängbanan ligger en bit bort så första sträckan blir landsväg och motorväg. Första intrycket är att automatlådan är en riktig fullträff med mycket mjuka och snabba växlingar. Ljudnivån är behagligt låg ända upp i runt 100 km/t, sedan kommer ett visst brus från sidospeglarna. Vägbullret är väl dämpat. Detta gäller Trailhawk med de grövre och högre däcken. När vi varit i depå och bytt till Limited-versionen med den något lägre markfrigången och 18” däck i 55-profil märks en tydlig skillnad på vägen. Bilen blir stabilare, men ljudnivån är densamma. Nu ska det sägas att de grövre däcken på Trailhawk är mer av typen dubbfria vinterdäck än lerdäck, vilket förklarar både den mindre stabiliteten och den låga ljudnivån.

Köregenskaperna påminner väldigt mycket om Skoda Yeti. En relativt hård fjädring med hårt ställda krängningshämmare. Det betyder att även Jeep Renegade är riktigt trevlig på vägen. Den är kvick runt hörnen och styrningen är mycket exakt. I vart fall på Limited-versionen. Drivlinan vi testar är i båda fallen en 170 hk stark 2-liters fyrcylindrig diesel med niostegad automat.

Jeep Renegade Trailhawk Foto: Stefan Nilsson

Jeep Renegade Trailhawk. Foto: Stefan Nilsson

Så är det äntligen dags för terrängen. En terrängbana med mycket lutningar, några hala leriga vägavsnitt, branta backar och några mindre stockar att klättra över. Det är inte en bana som skulle locka så värst många av besökarna på Kättilstorps-träffen, men en ganska realistisk bana om man tänker sig att Renegade köps av friluftsfolk, jägare och så vidare.

Jeep Renegade Trailhawk 2015 Foto: Stefan Nilsson, ph:+46703399111 Copyright: Bildbyrån SYD, mail: bilder@mac.com

Jeep Renegade Trailhawk, Foto: Stefan Nilsson

Efter en stunds snurrande på terrängbanan kan vi konstatera att Jeep har gjort ett bra jobb. Jeep Renegade är unik i sin klass med så komplett drivlina. Det enda som saknas är differentialspärrar i axlarna och större hjul. Visst, jag skulle inte ge mig ut i allt för djup snö eller lös sand med bilen men den är kompetent i terrängen och trevlig på vägen. Hjulen känns väl små för sådana övningar. En bra kompromiss med andra ord. Tekniken att köra Renegade i terrängen är snarlik den vi använder när vi kör Skoda Yeti. Jämnt gaspådrag och så överlåta till antispinnsystemet att fördela kraften mellan hjulen på axlarna. Jeeps lösning för distributionen mellan axlarna fungerar bra och låser väldigt snabbt.

Jeep Renegade Trailhawk. Foto: Stefan Nilsson. Selec-terrain reglaget i Limited-modellen. Det sitter lågt på mittkonsolen tillsammans med USB-uttag för laddning och cigaretttändaruttaget.

Jeep Renegade Trailhawk. Foto: Stefan Nilsson.
Selec-terrain reglaget i Limited-modellen. Det sitter lågt på mittkonsolen tillsammans med USB-uttag för laddning och cigaretttändaruttaget.

Alla de fyrhjulsdrivna versionerna har Jeeps Selec-terrain system. Ett litet vred som man ställer in på rätt underlag så snurrar datorn igång i bilen och ser till så att antispinn, växlingar och gasrespons ställs in så att de passar underlaget. Trailhawk har dessutom en knapp för att koppla gå över i lågväxelläget. Nedväxling kräver stopp och neutralläge i växellådan, men uppväxling kan göras på rull.

Kort sagt Jeep Renegade är ingen suverän terrängbil, men en riktigt bra kompromiss och ensam i klassen om att erbjuda lågväxel. Ett skäl så gott som något för att välja just den här bilen. Inte minst om man kör mycket med släp. Dragvikten varierar, men de testade modellerna drar båda 1.500 kg.

Vid provkörningen var det inte helt klart vilka motorer och växellådor som tas in till Sverige. Just den testade modellen kommer dock att importeras. Utöver dieslar i effektlägena 140 eller 170 hk samt en 1,6 liters maskin på 120 hk finns en väldigt modern bensinmotor på 1,4 liter och 140 hk. Den har Fiats fina MultiAir ventilteknik version 2 med flera olika ventiltider. Dessutom erbjuds 2,4 liters Tigershark motorn på vissa marknader. Den är fyrcylindrig och ger 185 hk tack vare MultiAir2. Övriga växellådsalternativ är en femstagad manuell och sexstegad dubbelkopplingslåda. Förstahandsvalet för den som ska ut i skogen är utan tvekan Trailhawk med 170 hk diesel och niostegad automat.

Jeep Renegade Trailhawk. Foto: Stefan Nilsson,

Jeep Renegade Trailhawk. Foto: Stefan Nilsson,

För den som håller sig på vägarna kan det vara bar att vet att Jeep Renegade är helt up to date med förarstödssytem som filhållare, avståndshållare, bromsassist, autobroms och så vidare. Vissa är standard i vissa modeller, andra är tillval. Dessutom har den antisladd, antispinn, backstartshjälp samt ett system som ska hindra att bilen välter som standard.

Jeep Renegade Trailhawk. Foto: Stefan Nilsson. Jeeps designers har hämtat inspiration till bakljusen från den klassiska Jeep-dunken.

Jeep Renegade Trailhawk.
Foto: Stefan Nilsson.
Jeeps designers har hämtat inspiration till bakljusen från den klassiska Jeep-dunken.

Glädjande nog har Jeep/Fiat sett till att bygga en bil som är trevlig att leva med för den aktiva familjen. De som förväntas välja en sådan här bil med andra ord. Framstolarna är riktigt bra med bra justeringsmån, baksätet har lite kort benutrymme, som ändå är väldigt bra för att vara en så liten bil, och bagageutrymmet är väldisponerat med en liten laddbar ficklampa som pricken över i, i vissa modeller. Alla fyra dörrar, samt bakluckan, öppnar rejält med extra plus för bakdörrarna som öppnar 82 grader. Instrumenteringen är både överskådlig och har en liten finess där tavlorna har en botten som ger intryck av lerig väg. Fräckt och helt rätt tänkt, Jeep!

Kort sagt: Fräckt och helt rätt Jeep, gäller även för nya Renegade.

 

 

Bildtexter:

1, 4, 5, 6

Jeep Renegade Trailhawk i sitt rätta element. En effektiv fyrhjulsdrivning klarara leriga skogsvägar alldeles utmärkt.

2, 3

Trailhawk-modellen har en bättre frigångsvinkel fram, 30 grader, istället för spoilern som sitter på övriga modeller. Lådformen ger bilen bra innerutrymmen och de stora fönsterytorna ger bra sikt.

10, 32

Snygg och lättläst instrumentering med lite lerspill som dekor i varvräknaren.

11

Riktigt bra backspeglar som dock skapar ett svagt vindbrus i högre hastigheter.

12

Individuell hjulpphängning runt om och skyddsplåtar för de känsligaste delarna under bilen.

14

Selec-terrain reglaget i Limited-modellen. Det sitter lågt på mittkonsolen tillsammans med USB-uttag för laddning och cigaretttändaruttaget.

15

Det gäller att hedra sin historik. Första Jeepen, MB, kom 1941.

16

Jodå, Jeep har gett Trailhawk-modellen sitt Trail-godkännande.

17

Renegade känner vi igen sen tidigare Jeep-modeller och det står för något som skulle kunna vara springare.

18

Gott om plats runt den fyrcylindriga dieseln på 170 hk under hucen. Motorn kommer från Fiat och bilen kommer att tillverkas i Italien.

19

Trailhawk-emblem i nackskydden. Det gäller att markera sin status.

20

Bra förarmiljö med riktigt bra framstolar som har rejäla justeringsmöjligheter och bra sidostöd utan att de bli bökiga att komma ner i.

21

Baksätet är fällbart till ett plant lastgolv. Det är delbart 40/60 %.

22

Extra förvaringsutrymme under golvet bak. Notera Jeep-loggan.

23

En liten påminnelse om bilens ursprung på högtalargallret.

24

MacPherson ben även bak. Fjädringsvägen är väl tilltagen med 205 mm bak.

25

Trailhawk är toppmodellen och den enda med lågväxel.

27

Jeeps minsting pinnar på riktigt bra över kullar och stubbar. De relativt små hjulen är den svagaste länken liksom avsaknaden av riktiga differentialspärrar.

28

Jeeps nya skogstroll på dåliga skogsstigar.

29, 30, 31

Tack vare en markfrigång på 210 mm och bra fjädringsväg fixar Renegade även lite djupare hjulspår.

33

Som förare har man bra koll på vad som finns framför bilen, man sitter högt, och dessutom är instrument och reglage logiska och smidiga att nå. Bra belysning nattetid.

34

I Trailhawk-modellen är Selec-terrain rgelaget kompletterat med möjligheten att lägga i lågväxel. Och Hill decent control.

38

Precis som Skoda Yeti lyfter Renegade på ena bakhjulet vid skråkörning och här gäller samma teknik att hålla ett jämnt gaspådrag och låta antispinnsystemet leta sig fram genom att flytta kraften mellan hjulen på axeln.

39

Jeeps designers har hämtat inspiration till bakljusen från den klassiska Jeep-dunken.

 

 

 

 

 

 

 

Jeep Renegade Trailhawk

 

Pris: Var inte klart vid testtillfället, men tyska priserna antyder att en Tralihawk kommer att ligga på något över 300.00:-, lägsta priset (framhjulsdriven kommer att ligga runt 200.000:-.

Skatt: Uppgift saknas.

Motor: I-4, 1.956 cc, 16V, diesel Euro 6.

Effekt: 170 hk vid 3.750 rpm.

Vridmoment: 350 Nm @ 1.750 rpm.

0-100: 8,9 s (fabriksuppgift).

Transmission: 9-stegad aut, 2-/4-WD m H&L, även permanent 4WD utan mittdifferential men med steglös koppling som kan låsa till 50/50.

Tjänstevikt: 1.610 kg.

Totalvikt: 2.080 kg.

Max släpvagnsvikt: 1.500 kg.

Med B-kort: 1.420 kg.

Bromsar f/b, ventilerade skivor / ventilerade skivor, Abs, esp.

Fjädring f/b: McPherson/McPherson.

Fälgar 17″.

Däck: 215/65×17.

Längd: 423 cm.

Bredd: 180 cm.

Höjd: 169 cm.

Bränsletank: 48 l.

Vänddiameter: 10,8 m.

Markfrigång: 21 cm.

Frigångsvinklar f/m/b: 30°/23,5°/34°.

Vadningsdjup: Uppgift saknas

Bränsleförbrukning: 5,9 l/100 km enl. dekl).

Garantier: Nybilsgarant 2 år / Vagnskadegaranti 3 år / Vägassistans 3 år / Rostskyddsgaranti 7 år.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *