post

BMW förlänger räckvidden för sin i3-modell med mer än 50 % och lovar samtidigt dagens i3-ägare möjligheten att uppgradera sin bil med de nya batterierna på 33 kWh, som ger en räckvidd enligt NEDC-cykeln på 30 mil.

Den nya modellen kommer att säljas parallellt med dagens båda i3-modeller, den med enbart batterier och den med räckviddsförlängare. BMW ökar alltså sitt elbilsprogram med nya BMW i3 (94Ah) som kommer att börja säljas till sommaren. De nya batterierna ha en högre lagringstäthet av litiumjonceller. Batteriets dimensioner blir dock oförändrade trots över 50 procents ökning av räckvidden enligt NEDC-cykeln. Tidigare i3 hade en räckvidd på 190 kilometer enligt samma cykel.

wBMWi3i8 1

Även i dagligt bruk, i dåliga väderförhållanden och med luftkonditionering eller värme påslagen, när man en realistisk räckvidd på 20 mil med ett fulladdat batteri. Prestandasiffrorna med den 125 kW / 170 hk starka hybrid synkron elmotorn förblir i stort sett oförändrade. BMW i3 accelerera 0-100 km / t på 7,3 sekunder. Elförbrukningen uppges till 12,6 kWh / 100 km (NEDC). BMW i3 med 60 Ah batteri, som har funnits på marknaden i två år, förblir en del av modellprogrammet. Dessutom kommer modellen med räckviddsförlängare fortfarande att vara tillgänglig för båda batteri versionerna.

wBMWi3i8 4

Räckviddsförlängaren är en 2-cylindrig bensinmotor som håller laddningsnivån i batteriet konstant under körning och ger en extra räckvidd på 150 kilometer i både BMW i3 (94 Ah) och BMW i3 (60 Ah). Uppgiven bränsleförbrukning är: 0.6l/100 km för båda modellerna. Elförbrukningen uppges till: 11,3 kWh/100 km (94 Ah), eller 13,5 kWh/100 km (60Ah). CO2-utsläppet uppges till: 12 respektive 13 g / km).

Detta breddar modellprogrammet till sammanlagt fyra versioner. BMW i erbjuder samtidigt nya och mer kraftfulla laddstationer för hemmabruk samt ny alternativ utrustning.

BMW i8 Protonic Red Edition

BMW i8 Protonic Red Edition

Dessutom kan kunderna som har första generationens batteri få det nya batteriet eftermonterat som en del av ett särskilt eftermonteringsprogram och på så vis få den nya batteritypen installerad. Detta är möjligt tack vare den modulära och flexibla designen av BMW i3.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *