post

Första riktiga långkörningen i mörker och på svenska vägar med nya Volvo S90. Premium? Ja, till viss del, men vad är premium? Är det sömmarna i lädret på stolarna? Är det sömmarna i klädseln över instrumentbrädan? Är det alla svulstiga kromdetaljer runt rutorna och i grillen? Handlar det om det generösa benutrymmet bak? Volvon ser vräkig och lyxig ut, men det är inte vad jag klassar som premium. Bilen är stor och har ändå ett spänstigt och nätt yttre: Den ser sportig ut, men kromet ger en viss bismak av amerikanskt dollargrin, även om det nog snarare handlar om att övertyga kineser om att just den här bilen höjer statusen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Korta första intryck. Förarmiljön är den bästa jag upplevt. Snyggt, sobert, lättfattligt och den här extra ljusa markeringen vid nålen på varvräknare och hastighetsmätaren. Föredömligt enkelt och överskådligt med resten av informationen i den stora displayen i mitten.Mycket bra och vilsam vid mörkerkörning. Detta i kombination med de riktigt bra strålkastarna betyder mycket för säkerheten vid långa arbetspass bakom ratten nattetid.

Pressbilen är välutrustad och i det ingår massagefunktion och justerbart svankstöd både i höjdled och styrka. Mycket bra stolar, och då menar jag mycket bra. Massagefunktionen slår, i mitt tycke, alla andra massagestolar. Värme i tre steg och ventilation i tre steg. Två lika viktiga funktioner för den som har bilen som arbetsplats.

Kort sagt så bör nya Volvon kunna tilltala svenska yrkesbilister, som visserligen får svälja en del glitter, och kineser, som får finna sig i att bilen ändå är byggd för långkörning på våra breddgrader.

Premium, om vi nu ska använda marknadsförarnas favoritord, när det gäller stolar, strålkastare och instrumentering.

På vägen, då?

Ja, bilen är komfortinriktad. Även i sportläget saknar jag den där känslan av stabilitet i höga hastigheter. I komfortläget trivs bilen förvånansvärt bra även på trasiga och dåligt underhållna asfaltvägar. Kort sammanfattning. Lyckade vägegenskaper för vardagsbilisten, hög komfort i alla hastigheter men inte de där riktigt imponerande högfartsegenskaperna. Mer premium för vardagsbilisten än för Autobahn-åkaren med andra ord. Det är tydlig skillnad mellan sport- och komfortläget, vilket är bra. Vid omkörning känns accelerationskraften väl mycket i ratten. Det känns inte heller riktigt bra om man nu vill köra hårt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *