post

Volvo XC90 har vi haft på och bredvid vägarna ett tag nu. S90 och V90 har precis lanserats och nu lanseras ersättaren till XC70, men den kan ju inte kallas XC90, så det fick bli V90 CC istället. Nya tuffare versionen av V90 är med andra ord ingen överraskning, men väl en viktig modell för Volvo. Konceptet är detsamma som tidigare. En höjd kombi med samma drivlina som V90.

Första generationen av Volvo V70 XC med silikondiff i mitten.

Första generationen av Volvo V70 XC med silikondiff i mitten.

För 20 år sedan satt man och kliade sig i huvudet på Volvo. Allt fler kunder ville ha stadsjeepar, eller SUV:ar som branschen hellre kallar de höga fyrhjulsdrivna bilarna. Det var bråttom. Försäljningskurvorna för de här bilarna pekade rakt uppåt men musklerna att ta fram en helt ny bilmodell räckte inte riktigt. Istället valde man att höja den vanliga V70 och ge den lite terrängbilsattribut samt fyrhjulsdrivning. Volvo V70 XC föddes och den blev verkligen en framgångssaga där allt fler konkurrenter köpte konceptet och erbjöd motsvarande bilar. Den första generationen av V70 XC hade en slags differentialbroms där skivor badade i en silikonvätska som hindrade dem från att rotera med allt för stor skillnad i hastighet. Mitt i modellår 2002 bytte man till Haldex-differentialen som gav betydligt bättre fäste då den kopplade in framaxeln snabbare. Med tiden har det dock visat sig att silikondiffen är mest slitstark.

Terrängbil light, men drivlinan är ordentligt kompetent. Begränsningen vid sidan av vårgen handlar mer om markfrigång och riskerna att slå i stenar. Här XC70 generation 2.

Terrängbil light, men drivlinan är ordentligt kompetent. Begränsningen vid sidan av vårgen handlar mer om markfrigång och riskerna att slå i stenar. Här XC70 generation 2.

Idag finns det gott om höjda fyrhjulsdrivna kombi-bilar med gråsvarta skärmbreddare och skyddsplåtar i plast under motorn. Terrängbil light, skulle man kunna säga, men faktum är att bilmodellen snabbt har hittat sina kunder bland häst-, båt- och sommarstugeägare som vill ha en robustare bil med högre markfrigång. Det fanns en version av V70 AWD med något högre markfrigång än framhjulsdrivna V70. En V70 XC light skulle man kunna kalla den bilen. Med tanke på det svenska vägnätets standard och vårt klimat så har Volvo inte haft svårt att få avsättning för XC70 och nya VC90 Cross Country lär hitta många kunder.

Volvo XC70 generation 2 med den Haldex-koppling som var snabbast med att koppla in framaxeln. Den drog dock mer bränsle och var känsligast för om däcken hade olika omkrets.

Volvo XC70 generation 2 med den Haldex-koppling som var snabbast med att koppla in framaxeln. Den drog dock mer bränsle och var känsligast för om däcken hade olika omkrets.

Kort kan nya V90 CC beskrivas som en V90 med höjd markfrigång, något större hjul med högre däckprofil och en skärmbreddare samt den numera klassiska skyddsplåten i plast. Bilens drivlina blir densamma som i V90 AWD och det betyder senaste generationen av mittdifferential av Haldex-typ som numera dominerar marknaden. Den får olika körprogram som Eco, Komfort och Offroad samt ett läge där man kan individuellt anpassa inställningrna.

Nya Volvo V90 Cross Country

Nya Volvo V90 Cross Country

Nya Volvo V90 Cross Country är nu beställningsbar och här är en översikt på priserna. Planerad byggstart för bilen är i slutet av november. I Sverige kostar bilen från 368 000 kronor.

 Volvo V90 Cross Country D4 AWD 190 hk

Utrustningsnivå Cross Country

368 000 kronor manuell

387 900 kronor automat

Utrustningsnivå Cross Country Plus

393 000 kronor manuell

412 900 kronor automat

Utrustningsnivå Cross Country Pro

433 000 manuell

452 900 automat

Volvo V90 Cross Country D5 AWD 235 hk

Utrustningsnivå Cross Country Plus

442 900 kronor automat

Utrustningsnivå Cross Country Pro

482 900 kronor automat

Volvo V90 Cross Country T5 254 hk

Utrustningsnivå Cross Country Plus

409 900 kronor automat

Utrustningsnivå Cross Country Pro

449 900 kronor automat

Volvo V90 Cross Country T6 320 hk

Utrustningsnivå Cross Country Plus

478 900 kronor automat

Utrustningsnivå Cross Country Pro

518 900 kronor automat

Exempel på bilens standardutrustning:

18″ 5-dubbelekrad, Silver med 235/55 däck

Klimatanläggning 2-zons, ECC – elektronisk

Dubbla integrerade avgasrör

Semi automatiskt Insynsskydd

Elektriskt fällbart baksäte

High Perfomance ljudanläggning (330W 6-kanals   förstärkare och 10st högtalare).

Keyless start

Connectivitet

Skidplates (fram och bak)

Tak rails

Semi motoriserad förarstol (elektriskt svanstöd resp   höj och sänkbar)

 

Intellisafe   standardfunktioner:

– Automatisk   bromsning efter kollision

– Automatsik   upplåsning av dörrar vid kollision

– Kollapsande   bromspedal vid krock (reducerar risk för fot fraktur vid kollision)

– City Safety generation 3:

      >Cross traffic detection with full auto brake

      >Collision warning with full auto brake

      >Cyclist detection with full auto brake

      >Förberedda   bromsar

    >Förberedda säkerhetsbälten

    >Large Animal Detection

    >Pedestrian   detection with full auto brake

– Driver   Alert Control

–   Energiabsorberande stolsdynor (reducerar risken för kompressionsskador vid   kollision eller avåkning)

– Lane   Departure Warning

– Run Off   Road Mitigation (Bilen styr in och bromsar vid behov för att avvärja ett   avkörnings tillbud)

–   Trafikskyltsinformation

– Intellisafe Assist (Adaptiv   konstant farthållare,Que- och Pilot Assist, Distance Alert, Lane keeping Aid)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *