post

Nissan har precis visat nya X-Trail, en uppdaterad version av den större SUV:en som nu knyts närmare både pickupen Navara och mellan-SUV:en Qashqai när det gäller designen. En intressant sak med X-Trail är försäljningssiffrorna som visar att modellen sålt allt bättre de senaste åren. Ganska dramatisk ökning faktiskt där man exempelvis dubblerade försäljningen av X-Trail från 2014 till 2015 och sedan ökade med ytterligare 40% 2016.

Koji Nagano, voice vd för Nissan design i Europa berättar om X-Trails designförändringar vid premiären i Cardiff.

Koji Nagano, voice vd för Nissan design i Europa berättar om X-Trails designförändringar vid premiären i Cardiff.

Det skulle kunna bero på att Nissan lyckats bra med Qashqai och att det har lockat nya kunder till Nissan. Kunder som senare valt att byta upp sig, eller bara sökt sig till Nissans återförsäljare lockade av den massiva reklamen Nissan gjort för sin något mindre Qashqai. Oavsett vad så har Nissan länge varit starka när det gäller seriösa SUV:ar som ändå inte kostar en mindre förmögenhet.

Ponz Pandikuthira

Ponz Pandikuthira

– Under 2016 sålde vi 766 000 X-Trail tillsammans med Rogue, som bilen heter i USA, och det är mer än någon konkurrent lyckats med när det gäller en SUV, sa Ponz Pandikuthira som är vice vd på Nissan produktplanering i Europa.

Vad är då nytt i den X-Trail som Nissan valde att visa upp för media i samband med årets UEFA-cup final mellan Juventus och Real Madrid i Cardiff den 2/6?

Det är egentligen inga ändringar i grundkonceptet där exempelvis drivlinan är oförändrad sedan förra året då modellen fick en ny 177 hästars diesel. Det betyder att motorutbudet nu innehåller två dieslar, 130 och 177 hk samt en bensinmotor på 163 hk. Den senare erbjuds enbart med framhjulsdrivning och en 6-stegad manuell växellåda, medan dieslarna kan fås med antingen framhjulsdrivning eller fyrhjulsdrivning och med en steglös automatlåda eller den 6-stegade manuella lådan.

Designen har genomgått en mycket försiktig uppdatering där det mest påtagliga är Nissans V-formade grill som nu är mer massiv än tidigare. I övrigt handlar det om en del material i interiören men också om en ordentligt uppgraderad musikanläggning för den som älskar att lyssna på musik i bilen. Den femsitsiga versionen av X-Trail har en ny och riktigt bra musikanläggning från Bose med flera högtalare runt om i bilen, bl.a. två subwoofers. De fick tyvärr inte plats i den sjusitsiga versionen då de sitter i golvet i lastutrymmet, men även den senare har fått en förbättrad anläggning. Valet står alltså mellan favoritmusiken och en stor familj.

Med flyttbar andra sätesrad och två extra säten bakom blir den sjusitsiga modellen flexibel

Med flyttbar andra sätesrad och två extra säten bakom blir den sjusitsiga modellen flexibel

– Vi har lyssant mycket på våra kunder, säger

Ryan Gains

Ryan Gains

, som är ansvarig för Nissans marknadsföring i Europa. Det är flera som säger att de sätter stort värde på att ha en bra musikupplevelse i bilen. Överhuvudtaget så är de flesta förbättringarna vi gjort baserade på våra kundundersökningar. Det gäller till exempel även de nya adaptiva strålkastarna som känner av hur fort bilen körs och anpassar ljusbilden efter det och till rattläget så att man får ett aktivt kurvljus. Strålkastarna är numera hel-LED, vilket också är ett lyft.

När jag frågar om den viktigaste nyheten skiner Ryan upp och lovar en självkörande X-Trail från 2018. Självkörande är bilindustrins senaste modeord och en framtidteknik som älskas av både bilhatare, bilälskare och bilindustrin.

Varför?

Jo, bilindustrin har redan den mesta tekniken i sina mjukvaror så utvecklingskostnaderna blir inte skyhöga. Man ser en stor möjlighet att sälja fler bilar om kunderna kan lovas ny modern teknik och så vidare. Dessutom pekar det mesta på att självkörande bilar, som är en vidareutveckling av förarstödssystemen, som autobroms, filhållare och så vidare, kan öka trafiksäkerheten betydligt. Men det är ännu så länge inte bevisat.

Nya material i inredningen och en ny Bose-anläggning för ljudet gör bilen till en mer komfortabel långresebil.

Nya material i inredningen och en ny Bose-anläggning för ljudet gör bilen till en mer komfortabel långresebil.

Bilhatarna har å sin sida av någon anledning fått för sig att självkörande bilar inte är tänkta att vara den enskilde bilistens egendom och det skulle då kunna minska antalet privatägda bilar till en femtedel av vad som finns idag. Det ska i sin tur betyda mindre trängsel och mindre miljöförstöring.

Den mest entusiastiska pådrivaren i jakten på självkörande bilar är den så kallade taxitjänsten Uber som först rationaliserade bort yrkesverksamma taxi-chaufförer och nu hoppas kunna bli kvitt även amatör-chaufförerna och göra en stor vinst genom att ha självkörande bilar som snurrar runt i världen och servar kunder som beställer och betalar över nätet eller med mobilen.

Flera förarstödsytem i nya X-Trail

Flera förarstödsytem i nya X-Trail

Nissan tillhör de tillverkare som har en ganska sund syn på det här med självkörande bilar. De beskriver sin teknik, ProPILOT, som en lösning där bilen själv kan hantera styrning, acceleration och inbromsning vid kökörning och på flerfiliga motorvägar. Det är egentligen de viktigaste funktionerna och inte så långt ifrån dagens teknik där bilen kan hålla avståndet till bilen framför, bromsa när det är risk för en olycka och även känna igen en fotgängare på väg ut på vägen. Vinsterna är ökad säkerhet och det faktum att man tar bort de mest stressande och tråkiga momenten från bilkörningen.

Dagens Nissan X-Trail har även en funktion som varnar för trafik bakom bilen när den backas ut från en p.plats, Cross traffic alert.

Vilka är kunderna?

– Vi säger att vi bygger bilen för den äventyrliga familjen, men det betyder inte att de är de enda kunderna, fortsätter Ryan Gains. Vi erbjuder bra framkomlighet, bra innerutrymme, högsta säkerhet och en påtagligt förbättrad kvalitetskänsla när det gäller interiören.

Seriös fyrhjulsdrivning där man kan välja mellan öppen mittdifferential och låst sådan för maximal framkomlighet.

Seriös fyrhjulsdrivning där man kan välja mellan öppen mittdifferential och låst sådan för maximal framkomlighet.

Den äventyrliga familjen är, om man ska tro Nissans reklamfilm, en familj som cyklar mountainbike, paddlar kanot, går på hike och så vidare. Nissan flirtar med dem med en seriös fyrhjulsdrivning där mittdifferentialen kan låsas när det inte räcker med antispinnsystemet som distribuerar kraften till det hjul som har bäst fäste. Genom att låsa mittdifferentialen går kraften alltid till både fram- och bakaxeln. Sedan ser antispinn till så att det hjulet som har sämst fäste på vardera axel bromsas så att kraften överförs till det som har bäst fäste

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *