post

Hur ser framtidens bil ut? Det är en fråga som nästan tappats bort i dagens framtidsdiskussioner. De handlar mest om drivmedel, hållbara produktionsmetoder och om bilen överhuvudtaget ska tillåtas i morgondagens urbana miljöer.

De flesta biltillverkare är naturligtvis övertygade om, eller hyser ett oerhört stort hopp om, att bilen ska fortsätta att spela den roll för den personliga mobiliteten som den gör idag. Det läggs ett oerhört stort fokus på att få bilen rumsren, det stavas hållbar tillverkning och hållbara drivmedel. Dessutom presenteras fantasifulla lösningar för självkörande bilar och kompakta bilar för megastädernas hårt belastade gatunät.

Men hur kommer morgondagens bil att se ut?

De flesta passar nog på den frågan men ger sig gärna in i en diskussion om uppkopplade bilar, självkörande bilar och spännande elbilar med monstereffekt. Heder åt Toyota som lugnt och sakligt visar upp fungerande lösningar som vätgasbilen Mirai och den lilla citysmärta elbilen iRoad. Smarta lösningar med ett visst mått av futurism i kaross och användargränssnitt, Förarmiljö och passagerarnas uppkoppling alltså.

BMW ger gärna sin i8 rollen som framtidsbil. Utseendemässigt och tekniskt. Bilen är en laddhybrid med imponerande prestanda, låg förbrukning, häftiga vägegenskaper och ett utseende som sticker ut. Den har visats i en öppen version med namnet BMW i8 Concept Spyder och den bilen har i sin tur varit lekstuga för klåfingriga ingenjörer och visionärer med fokus på just användargränssnittet. Resultatet är BMW i Vision Future Interaction. En framtidsstudie med fokus på interiören. Exteriören är redan så futuristisk den kan bli utan att släppa det vi idag betraktar som en exklusiv sportbils dna.

wP90206939_highRes_bmw-group--ces-2016-

När föraren kommer in i BMW i Vision Future Interaction, möts hen av en panorama-display som visar  innehållet i den parkopplare smartphone, eller annan digital enhet, som med hjälp av BMW Connected synkats med bilens infotainmentsystem. Displayen justerar automatiskt till körläge när bilen startas. I ett framtidsscenario där fordonen kör helt självständigt kan systemet hantera den funktionen och samtidigt växla mellan exempelvis ljudöverföring eller telefonsamtal, till videoöverföring.

Den högupplösta Head-Up Displayen speglar viktiga fordonsdata på vindrutan, medan ett kombiinstrument visar annan information tredimensionellt (autostereoscopically), t.ex. på fordon som färdas framför eller mötande fordon som ännu inte finns i förarens synfält, på en 21-tums (ca. 40 cm) panoramadisplay som manövreras med rörelsekontroll. Det fungerar som en pekskärm som inte behöver röras, sensorer upptäcker handrörelser i tre dimensioner. Tryckkänsliga ytor på mittkonsolen ger tillgång till ytterligare användningsalternativ genom att användaren kan navigera genom menyer genom att trycka och svepa, som med en smartphone.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *